دو فوريت طرح تغيير سن راي دهندگان انتخابات مجلس به تصويب رسيد

دو فوريت طرحي مبني بر تغيير سن راي دهندگان انتخابات مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.

به گزارش یزدفردا به نقل از خانه ملت : دو فوريت طرح اصلاح بند (2) ماده (27) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و بند (2) ماده (36) قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران مبني بر تغيير سن راي دهندگان انتخابات مجلس شوراي اسلامي از 16 سال به 18 سال به تصويب رسيد.

طراحان اين طرح دلايل تهيه دو فوريت را چنين تشريح كردند كه با توجه به اينكه مجلس نظر خود را در مورد سن راي دهندگان در شوراها هجده سال اعلام داشته و با در نظر داشتن اهميت انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري و همچنين به جهت يكنواخت نمودن شرايط انتخاب كنندگان طرح مذكور ارائه شد.

فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مخالفت با دو فوريت طرح مذكور گفت: انتقاد اصلي من به طراحان اين است كه در مورد فوريت و دو فوريت آن صحبت نكرده‌اند در حال حاضر بايد پاسخ داد كه به چه دليل سن انتخاب كنندگان را به 18 سال برسانيم.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افزود: سن راي دهنده چقدر باشد مهم است اما موضوعي نيست كه يكسال قبل از انتخابات به عنوان فوريت مطرح كنيم و مجلس را از روال عادي خود خارج كنيم.

وي گفت: لايحه جامع انتخابات كشور در حال حاضر در حال طراحي است و به مجلس مي‌آيد در اين لايحه مي‌توانيد سن راي دهندگان را يكي نماييد و هر گوشه از قوانين مختلف انتخابات را در قالب دو فوريتي به مجلس ارائه نكنيم.

در ادامه كاظم جلالي عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در موافقت با دو فوريت طرح مذكور گفت: چرا هر جناح و جريان سياسي كه در كشور اكثريت پيدا مي‌كند به آموزش و پرورش نگاه كاملا سياسي دارد.

وي گفت: آموزش و پرورش خود را با يك تصميم سنجيده نجات بدهيم. آموزش و پرورش همواره محل گرم بازار سياسي است در حالي كه آموزش و پرورش بايد محل آرامش و آموزش دانش آموزان باشد. هر جريان سياسي تلاش مي‌كند به نوعي براي راي آوردن جوانان زير 18 سال ما را مورد توجه خود قرار دهد.

گفتني است دو فوريت طرح اصلاح بند (2) ماده (27) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و بند (2) ماده (36) قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران از 209 نماينده حاضر در جلسه با 146 راي موافق 36، راي مخالف و 7 راي ممتنع به تصويب رسيد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا